مصرف شیرین کننده های کم کالری در دوره ی بارداری باعث تغییر در متابولیسم و ​​میکروبیوتای روده ی فرزندان می شود

29ژانویه ی 2020 - بسیاری از افراد برای کاهش کالری و کاهش وزن به شیرین کننده های مصنوعی و یا شیرین کننده های طبیعی متوسل می شوند. یک مطالعه ی جدید به رهبری پرفسور Raylene Reimer که در ژورنال Gut منتشر شده است، نشان داد که مصرف شیرین کننده های کم کالری در حین بارداری، باعث افزایش چربی بدنی فرزندان و اختلال در میکروبیوتای روده ی آنها می شود - تریلیون ها باکتری و میکروارگانیسم دیگر که در روده ساکن شده و بر سلامتی ما و خطر ابتلای ما به بیماری های بیشماری تأثیر می گذارند.

این یافته ها حائز اهمیت هستند زیرا بر سالهای حیاتی اولیه ی زندگی، به ویژه در دوران بارداری و شیردهی تأثیر می گذارند.

شیرین کننده های کم کالری برای مصرف در دوران بارداری و شیردهی ایمن به حساب می آیند، با این وجود شواهد حاصل از مطالعات انسانی نشان می دهد آنها ممکن است باعث افزایش وزن بدن و سایر عوامل خطر قلبی عروقی شوند.حتی استویا به عنوان یک جایگزین طبیعی برای آسپارتام و سایر شیرین کننده های مصنوعی کم کالری، تأثیر مشابهی در افزایش خطر چاقی فرزندان در اوایل زندگی دارند.

دکتر Raylene Reimer، استاد دانشگاه کلگری گفت: آسپارتام، یک شیرین کننده مصنوعی است و استویا یک شیرین کننده کم کالری طبیعی است که از گیاهان بومی آمریکای جنوبی استخراج می شود، و 200 تا 400 بار شیرین تر از قند است. از آنجاییکه در پاراگوئه و برزیل از لحاظ تاریخی  از استویا، برای معالجه ی بیماری دیابت استفاده می شد، این گیاه محبوبیت زیادی بدست آورده است و به یک ماده جدید در بسیاری از محصولات طبیعی و نوشیدنی های پروتئینی، تبدیل شده است.

تقاضا برای شیرین کننده ها کم کالری بمنظور کاهش وزن

در پاسخ به میزان چاقی بالا، استفاده از شیرین کننده های کم کالری به ویژه توسط زنان و کودکان افزایش یافته است. مصرف روزانه ی این شیرین کننده ها با تولد نوزادان بزرگ و قاعدگی زودرس(یک عامل خطرناک شناخته شده برای بیماریهای مزمن) در دختران جوان زیر 10 سال همراه است. علاوه بر این، براساس این مطالعه، وجود برخی از این شیرین کننده ها در شیر مادر، که بطور بالقوه به نوزاد منتقل می شود، تایید شده است.

پرفسور ریمر می گوید: درک تأثیر مواد غذایی بر متابولیسم مادر و میکروبیوتای روده ممکن است به تعریف رژیم غذایی بهینه برای مادر کمک کند، چیزی که آینده سالم تری را برای مادر و فرزند ترویج می کند.

تغییر میکروبیوتای روده در نوزادان

درک ما از چگونگی تأثیر شیرین کننده ها بر افزایش وزن کامل نیست، اما دلایلی وجود دارد که ما تصور می کنیم تغییرات در میکروبیوتای روده ممکن است نقشی اساسی در ایجاد اضافه وزن داشته باشد. در این مطالعه ی حیوانی، از پیوند مدفوع برای نشان دادن تأثیر مستقیم تغییر میکروبیوتای روده در ایجاد خطر افزایش چاقی استفاده شد. پیوند مدفوع از فرزندان موشهایی که با شیرین کننده های کم کالری تغذیه می شدند به موش های استریل فاقد میکروب، صورت گرفت و باعث شد که موش های استریل دچار افزایش وزن بیشتری شده و کنترل قند خون آنها بدتر گردد. حتی اگر فرزندان هرگز از شیرین کننده های کم کالری استفاده نکرده باشند، تغییر در میکروبیوم و متابولیسم مادر برای تغییر میکروبیوم فرزندان و ایجاد چاقی در آنها کافی بود.

پرفسور ریمر می گوید: یک بارداری سالم، از جمله تغذیه ی مناسب برای داشتن یک نوزاد سالم مهم است. ما در تحقیقات بعدی به بررسی اینکه یک رژیم غذایی بهینه در دوران بارداری و شیردهی باید شامل چه موادی باشد و مهمتر از آن، چه راه هایی برای اصلاح اختلالات میکروبیوتای روده در صورت بروز وجود دارد، ادامه خواهیم داد.

منبع:

Nettleton, J.E., et al. (2020) Maternal low-dose aspartame and stevia consumption with an obesogenic diet alters metabolism, gut microbiota and mesolimbic reward system in rat dams and their offspring. Gut. doi.org/10.1136/gutjnl-2018-317505.

https://www.news-medical.net/news/20200129/Maternal-consumption-of-low-calorie-sweeteners-alters-metabolism-gut-microbiota-in-offspring.aspx